Een tijdje geleden hadden we de eer om enkele interessante gastsprekers te verwelkomen op onze campus Pothoek.
Karl Gilis was één van hen.
Hij is de G van AGConsult, informatiearchitect en usability en conversie specialist. Hij staat als enige Belg in de PPC Hero’s lijst van meest invloedrijke Conversie Optimalisatie Experts ter wereld. En dat zelfs op de derde plaats!
Hij gaf ons, onervaren online marketeers, heel wat extra kennis en interessante tips mee om onze digitale bagage uit te breiden.
In deze tijd ligt de focus op de consument: leer je klanten kennen, praat met hen, luister naar hun echte vragen en problemen. Dan pas kan je hierop inspelen als bedrijf en je producten / diensten helemaal aanpassen aan hun wensen en noden:
“Each change should be driven by user research.” – Karl Gilis
Graag geef ik jullie nog 10 belangrijke UX (user experience) tips mee:
1. Zorg dat je de basisregels kent.
Er zijn verschillende basisregels die je als online marketeer zeker moet kennen. Zo wordt ten eerste de rechterkant van een pagina nooit bekeken door de websitegebruikers. Besteed er dus niet te veel aandacht aan. Ten tweede zijn woorden belangrijker dan design. Het moet er natuurlijk aantrekkelijk uit zien, maar als je inhoud op niets trekt, zullen je klanten er ook geen interesse in hebben. Ten derde, en dit is de belangrijkste regel, moet je weten wat de wensen, problemen en vragen van je klanten zijn.
2. Schreeuw niet om aandacht, geef aandacht.
Alle afleiding moet weg uit je website: achtergrondvideo’s, sliders…
Want, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, werkt dit niet. Less is more, mensen zullen meer doorklikken als de keuze om te klikken kleiner is.
Onderstaande quote verwoordt deze tip fantastisch:
“Offline marketing is about getting attention, online marketing is about paying attention.” – Gerry McGovern
3. Schrap ballast, keep it simple.
Jouw merk en aangeboden producten / diensten moeten direct opvallen als je jouw website bekijkt. Dit noemen we de 5-seconden test. Alle overbodige dingen moet je weghalen om het wat discreter te maken. Zo is het aangenamer voor je klanten om je website te bekijken. Zo is het handig om een pagina van je website af te drukken en deze offline te bekijken. Analyseer deze grondig, duid aan wat er niet goed is of wat beter kan. Je zal veel meer inzicht krijgen in je website. Let op: plaats enkel de icoontjes van sociale media op je website als je inhoud ook relevant en interessant genoeg is om het te delen. Zo is informatie over een grasmachine bijvoorbeeld niet interessant genoeg en zullen bezoekers dit ook nooit delen op hun Facebookprofiel.
4. Gebruik opsommingslijstjes.
Opsommingslijstjes lezen gemakkelijker voor de gebruikers. Je bezoekers willen direct een antwoord op hun vragen. Ze willen geen overbodige marketingpraatjes.
5. Wees precies, kort is niet altijd beter.
Om mensen warm te maken en te motiveren voor je product of dienst heb je vaak wat meer content nodig. Zo kan je hen informeren en antwoorden bieden op hun vragen. Design is hierbij soms minder belangrijk.
6. Eén primaire actieknop.
Zorg voor één call-to-action knop. Anders twijfelen je bezoekers over welke keuze ze moeten maken of wat ze moeten doen.
7. Schrijf je CTA (call-to-ation) vanuit je bezoeker.
Schrijf je call-to-action niet vanuit jezelf: “don’t make it about you, make it all about them”. Laat niet direct uitschijnen dat je uit bent op verkopen, want dan haken bezoekers sneller af. Woorden als ‘nu’ en ‘now’ zijn goede triggers om te gebruiken in je call-to-action.
8. Help je bezoekers kiezen.
Maak de keuzes niet te moeilijk. Zorg dat ze direct een antwoord op hun vragen kunnen vinden.
9. Luister naar je bezoekers.
You don’t control your brand anymore, your customers do. Zoals ik al eerder aanhaalde, ligt de focus nu op de consument. Een luisterend oor bieden voor hun vragen, wensen, noden en problemen geeft jou een voorsprong op je concurrenten die dit niet doen.
10. Stop being egocentric.
De meeste bedrijven stellen zich de vraag: ‘Wat is het doel van mijn website?’ Dit is verkeerd. Je kan je beter de vraag stellen: ‘Wat is het doel van mijn doelgroep / van mijn klanten?’ Op je website moet je niet tonen wat jij mooi vindt of wat jij wil zien, maar wel datgene wat je klanten gelukkig maakt. Als je aan je klanten geeft wat ze willen, zullen ze uiteindelijk ook datgene wat jij wilt aan jou teruggeven: geld, loyaliteit…
Pas deze 10 tips toe en je customer experience zal de hoogte in schieten.
Je klanten zullen je dankbaar zijn.
Paste je deze tips al toe?
Dikke duim en doe zo verder!