Press Days 2018
Door mijn stage bij Fashion Club 70 in Antwerpen was het voor mij de allereerste keer dat ik in contact kwam met de persdagen. ‘De persdagen?’ Wel ik leg het eerst even uit. De persdagen ofwel de press days zijn twee keer per jaar en duren twee dagen. Tijdens die dagen openen bepaalde PR-bureaus hun deuren en stellen ze de nieuwe collecties voor van de merken die ze vertegenwoordigen. In tegenstelling tot andere PR-bureaus vertegenwoordigen wij alleen fashion en dus geen beauty- of food-gerelateerde items. Enkele van onze merken zijn bijvoorbeeld: 7 For All Mankind, Pinko, Moschino, Liu Jo, Philipp Plein en zeker niet te vergeten ons eigen inhouse label: SVNTY, waar we ondertussen ook al een eigen winkel van hebben in de befaamde Schuttershofstraat in Antwerpen.
Verder heeft elk merk een stand waar alle items worden uitgestald. Dit jaar was het Italiaanse tassenmerk Coccinelle ons pareltje. Daarvoor hadden we een topbloemist voor ingeschakeld om een hele wand in mos en bloemen te laten inkleden. Een prachtig tafereeltje dus. Bovendien, hadden we ook nog een tweede ‘specialleke’, namelijk onze ‘special guest’, Sunnery James, de DJ, ontwerper van FORCEREPUBLIC en echtgenoot van topmodel Doutzen Kroes.
Tijdens alle persdagen hanteren we ook steeds een concept, zodat je tijdens je bezoek in een soort van flow zit en alles elkaar logisch opvolgt. Zo krijg je dus één ruimte vol nieuwe collecties van verschillende merken in een keer. Dit jaar hebben de andere stagiaires en ik gekozen voor ‘enchanted forest’. Alles was dus in dit thema, van de decoratie tot de hapjes en drankjes, enzovoort…
Jammer genoeg kan niet iedereen zomaar naar de persdagen en is het dus op uitnodiging, voornamelijk komen er stylisten, influencers, journalisten en bloggers over de vloer. BV’s konden er dus zeker gespot worden! ? Voor al deze mensen is het zeker ook interessant om op een evenement zoals deze te netwerken, en dat gebeurt er ook volop.
Het doel van alle PR-bureaus is dus om zoveel mogelijk publiciteit aan deze merken te geven. Van de uitgenodigden wordt er dan verwacht om in return hier een artikeltje over te schrijven of enkele foto’s ervan te posten, zodanig dat de nieuwe kleren onder de aandacht komen.
Kortom, was het een zeer leerrijke ervaring hier aan te mogen deelnemen en mede de voorbereiding te mogen doen. Dit ging van het stylen van de showroom, in contact staan met de catering, tot het mogen babbeltjes slaan met influencers waar je naar opkijkt!