Press X to join

Written By The School of Marketing

Het zijn goede tijden voor ons gamers en nerds. Ons volk kan eindelijk buiten komen met kleding die onze hobby’s en passies reflecteren zonder dat er op ons neergekeken wordt. Meer en meer zie ik op het straat mensen die T-shirts of truien dragen met symbolen en karakters uit onze favoriete games.

Vooral de hipsterbeweging, die al een aantal jaar actief is, zorgt ervoor dat wij eindelijk uit de kast kunnen komen als gamers. Het doel van het hipster zijn is om elkaar telkens te overtreffen door meer hip en open te zijn dan een ander en hoe hard je ze niet allemaal in één vakje kan steken. Met hun zelf toegeschreven ‘ongecategoriseerd zijn’ brengen ze waarden en normen zoals ‘jezelf zijn’ en ‘geen angst hebben’ in het middelpunt van de belangstelling.

Vooral kledingketens zoals H&M nemen de trends van deze subculturen op in hun collecties. Als ik dan binnenstap in zo’n winkel voor het plebs dan zie ik tussen al de brol die mensen kleding noemen toch nog enkele stukjes cultuur. T-shirts met internetmemes en Pokémon vatten direct mijn aandacht en ergens diep vanbinnen word ik dan warm en gelukkig. Dit blijven wel telkens memes voor normies maar het blijven nog steeds memes. Misschien is er dan toch nog hoop op cultuur voor deze maatschappij.

It’s a golden age to be a gamer.