Robbert Bremer, SEO en SEA consultant bij FairEtail

Written By The School of Marketing

Wat kan je doen wanneer je afstudeert? En hoe pak je dat best aan? Een beroep kiezen is vaak moeilijk als student Marketing. Er zijn dan ook tientallen specialisaties mogelijk. Ik sprak met Robbert Bremer – voormalig student Marketing aan de KdG Hogeschool. Hij vertelt ons hoe je dat aanpakt.

Durf keuzes maken

Sommige keuzes veranderen significant je leven. En je weet net zo goed als ik, dat je voor veel van die keuzes staat. Je huidige studierichting, je stage en wat je later wil doen bijvoorbeeld.

Robbert is na zijn bachelor gaan werken. Want hij had zijn passie al gevonden. Zijn advies: “Ben je klaar voor de arbeidsmarkt en weet je wat je wil doen? Ga er dan voor.”

Was Robbert een expert in SEO toen hij afstudeerde? Nee. Zijn ervaring met AdWords op school wekte wel zijn passie op. Hij studeerde zelf bij en ontwikkelde zich op die manier. En bij FairEtail leerde hij het meeste. “Ik weet nog steeds niet alles, maar ondertussen wel heel veel. SEO is moeilijk, omdat het letterlijk – alles wat een website goed maakt – is. Je moet van alles iets weten.”

Zeg nooit dat je een expert bent

Wat je tijdens je opleiding leert is beperkt. Je wordt pas echt goed in iets wanneer je gaat werken. En dat is niet erg. Bedrijven verwachten ook niet dat je al een expert bent wanneer je afstudeert. De opleiding die je nu volgt is vooral nuttig, omdat je kan proeven van verschillende dingen. Later kan je dan beter kiezen in welke sector je wil werken.

Zeg ook nooit op je LinkedIn-profiel dat je een expert bent wanneer je afstudeert. Dat nemen bedrijven niet serieus. Wees realistisch wanneer je beweert iets te weten. Een diploma is mooi, maar tegenwoordig bereik je meer met passie en ervaring. Vind wat je graag doet en specialiseer je via zelfstudie. En liefst al tijdens je studies. Zo kan je sneller van start op de arbeidsmarkt.

“Ik heb bij het solliciteren zelf altijd gezegd dat ik geen verkoper ben en geen sales-activiteiten wil doen. En dat gaf meer kracht als ik zei waar ik wel goed in ben.”

No job is perfect

“Het leukste aan werken voor een agentschap is de afwisseling. Je werkt met verschillende projecten, dus je komt niet in een routine terecht. Wat wel kan frustreren, is dat je soms te weinig tijd hebt om echt diep in te gaan in een project.” Daar kan ik van meespreken. Niets zo frustrerend als te weinig tijd hebben om een goed artikel te schrijven. Er is geen job zonder rotkarweien. Kies dus voor een job die je in de essentie graag doet.

Blijf hongerig

Ik vroeg om af te sluiten wat de grootste uitdaging is voor de hedendaagse marketeer. “Ik denk meteen aan het cliché: blijf met je tijd mee. Maar dat ga ik niet zeggen. Ik bouw er wel op verder: pas op dat je niet in routine valt. Je zal na een tijdje merken dat je goed bent in wat je doet. Het gevaar is dat je dan stopt met bijleren. En na een tijd haalt de jonge generatie je in.”

Maak je niet druk over de toekomst. Focus je energie op het vinden van je passie en start daar. Studeer bij en stel vragen aan mensen met ervaring. Voor je het weet ben je echte expert.

Start je carrière met succes

Ik heb veel bijgeleerd van Robbert. Hier krijg je nog eens een overzicht van zijn tips. Wanneer je (bijna) afstudeert:

  • Zoek een passie en werk daarnaar
  • Zeg nooit als student dat je een expert bent
  • Een master is mooi, maar passie en ervaring nemen het over
  • Stop nooit met leren

Volg deze tips en je zal efficiënt je carrière van start laten gaan.

Wil je meer weten over Robbert en FairEtail, lees dan verder.

Over Robbert Bremer

Robbert werkt als SEO & SEA consultant bij FairEtail – een digital performance agency. Robbert is daar beginnen werken in 2014. Zijn team bestond toen uit 3 personen. Ondertussen is dat team uitgegroeid naar 10 personen – nog maar eens bewijs van hoe snel online marketing groeit.

Hij beheert vooral de AdWords van zijn klanten. Maar hij geeft hen ook advies en beheert hun projecten. Eigenlijk alles wat met SEO en SEA te maken heeft. Of in zijn woorden: “alles wat typisch is aan het agency life”.

FairEtail is een digital performance agency dat zich specialiseert in marketing automation, search marketing en affiliate marketing. Ze maken onder andere performance audits, Consultancy Projecten,…

Het is een vooruitstrevend bedrijf dat snel aan het groeien is. 2 weken geleden hebben ze de Digital Marketing Awards van Bloovi gewonnen. Mooi gedaan.