Schrijf met deze 4 tips als een echte copywriter!

Written By Myrthe De Vocht
Bureau

In de opleiding Marketing leer je alles over… welja, marketing. Van flow marketing over excel tot verkooptechnieken. Je leert er zelfs wervende teksten schrijven tijdens het vak copywriting. Leuk toch? Ik ben in ieder geval grote fan! Daarom geef ik je 4 tips om zelf wervende teksten te schrijven.

1. Zet jezelf in de schoenen van je klant

Je weet zelf heel veel over de producten die je verkoopt. Daardoor gebruik je nogal snel technische woorden. Dat heeft je lezer toch niet nodig! Mogelijk begrijpt hij je niet eens… Vertel hem liever waarom hij dit nodig heeft. Laat je klant weten welke meerwaarde je producten hem bieden. Zet je dus in de schoenen van je lezer voor je je tekst schrijft.

2. Kunnen, willen, worden,… Haal ze uit je woordenboek!

Hulpwerkwoorden zijn verschrikkelijk, vooral deze 3! Je vergeet ze best helemaal. Ze maken je tekst enkel langer en zorgen voor twijfel. Ik geef je een voorbeeld: “U kunt uw laptop bij ons laten herstellen” of: “Laat uw laptop bij ons herstellen”. Voel je het verschil? Dat is wat hulpwerkwoorden doen: ze ondermijnen je overtuigingskracht. Betrap je jezelf -net als de meerderheid van Nederlandstaligen- op hulpwerkwoorden? Schrap ze en herschrijf je zin.

3. Schrijf maximum 15 woorden per zin

Hou je zinnen kort en bondig. Dat leest een pak gemakkelijker. Wanneer je zinnen met meer dan 15 woorden schrijft, begin je te ratelen en rond de pot te draaien en weet je op een gegeven moment niet meer wat je aan het schrijven bent. Zie je? Ik schrijf het even korter. Formuleer je zinnen met maximum 15 woorden. En op het scherm liefst met maximaal 10. Zo hou je je tekst duidelijk en makkelijk leesbaar. Veel beter, toch? Wissel dus af van kort naar iets minder kort. Maar denk aan de limiet van 10 à 15 woorden!

4. Eindig met een call to action

Een call to action? Letterlijk: oproepen om iets te doen. Op het einde van je tekst zet je je lezer aan tot actie. Want dat is uiteindelijk waarom je de tekst schrijft. Om je lezer te betrekken en ervoor te zorgen dat hij iets koopt. Of zich registreert. Of fan wordt op sociale media. Maak je lezer dus duidelijk wat hij moet doen. Laat je creativiteit de vrije loop! Zo motiveer je de lezer nog meer. Dubbel scoren dus 🙂

Zo, ik pas tip 4 hier nog even toe. Lees je graag meer tips? Hou dan zeker onze blog in de gaten of voeg me toe op LinkedIn. (Toekomstig) marketingstudent? Volg dan zeker de masterclass copywriting in het 2de jaar!

PS: credits voor de docenten Copywriting!