De laatste jaren merkte ik niet enkel bij mezelf maar ook bij andere jonge mannen een enorme verandering op vlak van kleding. Het straatbeeld op de Meir bijvoorbeeld wordt in mijn ogen momenteel afgespiegeld door de sportief geklede jongeman.
Onze stijl is te omschrijven als de befaamde “trainingspakkenstijl”, met andere woorden diegene die de merken Adidas en Nike maar al te graag naar voren schuiven. Anders gezegd omschrijf de kledingstijl als: hoe sportiever, hoe liever!
Maar hoe komt het dat wij zo geobsedeerd zijn door deze stijl?
De alomtegenwoordige fitnesshype is een grote kanshebber. Maar de echte reden is volgens mij de populaire rapscene, vloggers en influencers op social media en dergelijke. Vooral mannelijke influencers uit dit milieu uitten hun persoonlijkheid door deze kledij. Bijgevolg ontstaat er een rechtstreekse impact op de kledingstijl van hun fans. De razend populaire rappers Boef en Sevn Alias en zijn uitstekende voorbeelden van dit fenomeen. Zo hebben ze op korte tijd een enorme vlaag aan fans gecreëerd (waaronder mezelf). Hun extravagante uitstraling gaat gepaard met het leven van “de straat” dat tegenwoordig zeer hard in de smaak valt bij jongeren.
Ook de voetbalwereld heeft een grote bijdrage geleverd aan het opbouwen van deze nieuwe trend. Een trainingsvest van je favoriete voetbalploeg in combinatie met het geliefde merk Adidas is toch onweerstaanbaar?!! 😉
In ieder geval hebben de grote merken hier zeer goed op ingespeeld. Zo zijn er winkels ontstaan die zich enkel richten op deze enorme markt zoals Footlocker en JD Sports. Op mijn dagelijkse route van mijn kot naar het KDG bijvoorbeeld passeer ik een Adidaswinkel. Dit merk behoort ook tot de categorie winkels met enkel de sportieve trend-stijl. Op deze manier bestaat er zelfs geen “brick and mortar” van Nike meer voor casual kleding op de Meir en is hun winkel omgetoverd in een Nike Sport.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat als mensen zich goed en sportief voelen, we dit toch gewoon zo houden. We leven in een tijd waarin social media en influencers een gigantische invloed op ons gedrag hebben. Op deze manier is voor vele jongeren hun geliefde trainingspak simpelweg een nieuwe manier om hun persoonlijkheid naar voor te schuiven.