Tomorrowland: Magische Marketing

Written By The School of Marketing

Tomorrowland Logo

Over een kleine 3 maanden staan we opnieuw met enkele honderdduizenden in de wachtrij, in de hoop tickets te bemachtigen. Voorlopig is het nog afwachten, maar op 26 november bracht Jeroen Franssens, social media coördinator van Tomorrowland, al een beetje madness naar de KdG. Een unieke kijk achter de schermen van het beste festival ter wereld.

In 10 jaar tijd is Tomorrowland uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Hoe? Waarschijnlijk heeft op zijn minst de muziek er iets mee te maken. Maar naast een ongeziene line-up en een magische sfeer, vinden we er ook een sterk staaltje marketing en creatie terug. 

Yesterday is History
We kennen Tomorrowland allemaal als het topfestival dat elk jaar De Schorre in Boom doet daveren. Maar 10 jaar geleden, was het nét iets minder gigantisch.

Op 14 augustus 2005 zakten zo’n 10.000 bezoekers af naar De Schorre. Het festival stond – samen met de sociale media zoals wij die nu kennen – in zijn kinderschoenen. Met enkele duizenden Netlog-vrienden (vandaag zijn het er zo’n 5000), moesten ze het met heel wat minder stellen dan nu. De promotie verliep grotendeels via klassieke printmedia. Een website was er wel; hierop werd de allereerste (in een ondertussen legendarische reeks) aftermovie gepost.

Today is a Gift
Tien jaar later verwelkomt het festival elke zomer 180.000 bezoekers. De aftermovies halen miljoenen views op YouTube en er zijn twee nieuwe, buitenlandse versies. Tomorrowland is hot; iedereen wil er heen.

Er staat bij ons altijd muziek op.

Tomorrowland heeft vandaag meer dan 7 miljoen likes op Facebook en meer dan één miljoen volgers op Twitter. Social media zijn een enorm krachtige en onmisbare marketingtool geworden.

Social Madness
Tomorrowland geniet een enorme love rate van de fans. Regelmatige, doordachte posts houden die love rate hoog doorheen het hele jaar, ook als het festival zelf nog ver weg is. Reacties op deze posts worden bekeken, maar je zal Tomorrowland nooit zien antwoorden. Miljoenen andere mensen zouden dan natuurlijk ook een antwoord verwachten!

Sinds de uitbreiding naar de VS en nu ook Brazilië, moet er ook rekening gehouden worden met cultuurverschillen. “Zo heeft bijvoorbeeld  ‘Madness’ een redelijk negatieve betekenis in Brazilië, en wordt het woord dus vervangen door ‘Magic’”, vertelde Jeroen ons.

© Tomorrowland
© Tomorrowland

 

Tijdens het festival zelf, bereikt de social madness een hoogtepunt.

Op voorhand wordt een content plan gecreëerd. Er worden constant nieuwe posts geplaatst op verschillende sociale platformen, ook op de pagina’s van de festivals die op dat moment niet aan de gang zijn (bijvoorbeeld TomorrowWorld). De Tomorrowland-app voor smartphones wordt ook handig gebruikt. De organisatie kan via pushberichten de festivalgangers korte boodschappen meegeven, of hen waarschuwen voor bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden.

Het is trouwens niet enkel Tomorrowland zelf die de hype op social media levend houdt. De talloze People of Tomorrow houden er ook van om iets over het festival te posten. Hetzelfde geldt voor de artiesten, die geregeld hun liefde nog eens betuigen in de bekende Throwback Thursday-posts.

Zo leeft het festival voort, ook buiten de zomermaanden.

The Power of Creation
Muziek staat uiteraard nog altijd centraal. “Er staat bij ons altijd muziek op”, zei Jeroen. Maar met muziek alleen, heb je nog geen Tomorrowland.

Elke actie, elke partner, elk detail moet onze 4 kernwaarden uitstralen: Unity, Love, Madness and Magic. Het eindresultaat moet steeds mind-blowing zijn.

En details, daar kennen ze bij Tomorrowland alles van. Iedereen die er ooit geweest is, kan dat bevestigen. Versieringen in de struiken, de eetkraampjes en natuurlijk de stages; het hele festival ademt de magic uit. Die aandacht voor details vinden we ook terug buiten het terrein; het ontvangen van de lederen (!) bandjes, geleverd in een treasure case, is al een ervaring op zich.

Die bandjes zijn voor veel mensen méér dan een toegangsticket tot het festival. Ze worden voor en na het festival gedragen als “juweel”. Sommige fans gaan nog veel verder, en laten bijvoorbeeld het Tomorrowland-logo tatoeëren. Beide gevallen bewijzen dat er inderdaad gigantisch veel love is voor het evenement dat ons kleine landje op de kaart zet in de wereld van de dancemuziek.

Tomorrow is Mystery
Of we een beetje inside info konden krijgen over de volgende editie? “Over de toekomst mag ik helaas niks zeggen” aldus Jeroen.

Niet echt een verrassing, natuurlijk. Spanning opbouwen is één van hun specialiteiten.
Wat we wél te horen kregen, is dat de Tomorrowland Hymn, gecomponeerd door niemand minder dan Hans Zimmer, mogelijk nog een rol zal spelen in de toekomst van het festival.

Wat die toekomst ook brengt voor Tomorrowland, iedereen is alvast benieuwd. Maar laat ons eerlijk zijn; niemand twijfelt eraan dat het opnieuw madness wordt.