Jaarlijks werken de tweedejaars studenten Marketing een marketingproject uit. Hierbij worden de richtingen “Strategic Marketing” en “Operational Marketing” gecombineerd in één project dat zich strekt over een volledig academiejaar.
Een groep van 6 marketingstudenten richtte een fictief bedrijf op, genaamd Towly. Towly biedt ecologisch wegwerphanddoeken aan. Het mooie aan dit product is, dat dit product momenteel nog niet aangeboden wordt aan particulieren. Hierdoor komt er een nieuwe markt tot leven. Dit is een grote kans maar ook een grote bedreiging doordat Towly een nieuwe markt creëert in de textielwereld en dus met weinig know-how te werk moet gaan. Een sterk marktonderzoek en marketingbeleidsplan is key om dit product succesvol te lanceren.
Strategic Marketing
Om zo efficiënt mogelijk deze nieuwe markt te bespelen, opteerde de marketing studenten om zich te richten op een geconcentreerde doelgroep. Ze richtte zich eerst op festivals o.w.v. de grote kansen, zoals de kans om festivalgangers minder stress te bezorgen omtrent benodigdheden die ze moeten meepakken,… . Towly biedt deze potentiële klanten twee producten aan, enkelverkoop of een waspakket. Bij enkelverkoop biedt Towly één wegwerphanddoek aan. Bij een waspakket wilt Towly de belangrijkste benodigdheden aanbieden zoals: twee wegwerpbare handdoeken, twee desinfecterende washandjes en een flacon shampoo.
Na de cursus Strategic Marketing was Towly instaat om alle mogelijk sterktes, zwaktes van het product te analyseren en mogelijke kansen en bedreigingen te analyseren die het product kan ondervinden. Hieruit blijkt dat Towly een grote kans heeft op succes en heeft men kunnen uitrekenen dat Towly met een marketingbudget van € 300.000,00 kan starten.
Operational Marketing – De campagne
Towly richt zich de eerste 3 jaar op de vier grootste festivals namelijk Tomorrowland, Dour, Pukkelpop en Rock Werchter. Om deze festivals zo goed mogelijk te bewerken splitsen we de campagne op in 3 delen. Voor, tijdens en na het festival. Onze primaire marketingdoelstellingen zijn Merkbekendheid verhogen met 65% en op het festival een verkoopsintentie van 35% te creëren. Als secundaire marketingdoelstelling gaan we de merkattitude van Towly verhogen.
Voor het festival
Towly begint met potentiële klanten op de hoogte te stellen van het nieuw product door zendtijd te kopen in de reclameblokken bij JIM tv. Verder lanceert Towly de reclameboodschap ook lanceren via het social media platform Facebook. Als derde puntje plaatst Towly op alle hogescholen en universiteiten affiches ophangen waarbij Towly hun OTS sterk wilt verhogen.
Tijdens het festival
Tijdens het festival is het belangrijk voor Towly om, door al de drukte heen, sterk op te vallen en zo Towly niet onopgemerkt te laten. Om dit te bereiken plaatst Towly op de festivals een “Towly lounge”.
Bij de ingang vindt u de Towlystand waar u een wegwerpbare handdoek of waspakket kunt kopen. Bij aankoop ontvangt de klant ook een unieke code. De klant gaat vervolgens naar de “Towly Photo booth vending machine”. De klant geeft hier de unieke code in, vervolgens logt deze persoon zich in op Facebook. Hierachter begint het toestel af te tellen, de klant kan alleen of met vrienden poseren en na tien seconden wordt er een foto getrokken. Deze foto gaat automatisch geplaatst worden op hun Facebook platform en dat van Towly zelf. Wanneer dit is gebeurd, wordt de klant automatisch uitgelogd en valt er een toegangsbandje uit de machine. Hiermee verkrijgt de klant toegang tot de Towly lounge gedurende het hele festival.
In de lounge bevinden zich 30 douches, een bar, een dj, zitzetels en banken. De klanten van Towly verdienen het om in een propere omgeving gebruik te kunnen maken van hun wegwerpbare handdoek. En om even uit te rusten van de zware nacht voordien. Dit allemaal in een fijne, zomerse vakantiesfeer. De klanten wordt omringt door palmbomen, leuke zomers getinte lounge muziek en natuurlijk hun vrienden.
Na het festival
Om de aankoopervaring en hun tijd bij de Towly lounge terug op te wakkeren, gaan we na de festivalsperiode opnieuwe zendtijd aankopen bij JIM tijdens de reclameblokken van Festivalitis. Hierdoor verfrissen we hun geheugen om Towly niet meer te vergeten en er volgend jaar weer een ongelofelijke ervaring van te maken samen met Towly.
“Towly, de ecologisch afbreekbare handdoek die u,
uw handdoek doet vergeten.”
Met enthousiaste groeten
Het Towlyteam
Lilit Bazaeva
Amine Maazi
Manon Peemans
Matthew Peetermans
Joost Verhaard
Nick Verheyden