In een opleiding marketing zit je nooit stil. Er valt veel te leren en er is maar 3 jaar tijd om dat te leren. Dat wilt zeggen dat er sommige onderwerpen naast de boot vallen. KdG-alumni weten als geen ander hoe Facebook ads in elkaar zitten. Twitter daarentegen werkt anders. Laat dat nu net een van die drenkelingen zijn, terwijl dit naast Facebook ook een relevant sociaal medium is. Maar moeilijk is het gelukkig niet.
Doelstellingen
Zoals bij elke vorm van content begin je met doelstellingen. Wat wil ik bereiken met deze top topical rond Pasen of Kerstmis? Een hoger verkeer op de website? Conversie? Of gewoon social engagement? Het doel dat je kiest bepaalt de boodschap, het gebruik van afbeeldingen en/of video’s en het budget dat je ertegenaan smijt. Hier zijn de doelen die je volgens Twitter kunt hanteren. Een enigszins beperktere keuze dan die van Facebook, maar voldoende om een gepaste doelstelling eruit te halen.
- App installs: heb jij dé app die het leven van jouw doelgroep gaat veranderen? App installs tracht het aantal downloads te maximaliseren.
- Followers: tijd om het netwerk van je bedrijf uit te breiden? Kwalitatieve content getarget op de juiste doelgroep is het antwoord.
- Tweet engagements: wil jij the talk of the town zijn? Zorg met deze doelstelling ervoor dat de surfers die je tweet zien hem liken, retweeten of zelfs aanklikken als favourite
- Promoted video views: een kei zalig filmpje over dat ene project dat jij hebt uitgevoerd? Show it to the world!
- Website clicks or conversions: back to basics: ik wil meer verkeer, ik wil meer verkopen.
- App re-engagements: als je app veel downloads en gebruikers heeft, is het soms slim om sommigen aan te zetten om de app nog een keer open te doen.
- Awareness: Voor een maximum bereik is dit jouw doelstelling
Budget en looptijd
Dit is een relatief straight forward deel van het proces. Kies je budget (dagelijks en totaal als je het beperkt wil houden) en een (eventuele) start- en einddatum. Basically the same as Facebook.
Het enige dat misschien noemenswaardig is, is het feit dat je het tempo van adverteren kunt bepalen. Wil je dat je advertentie gedurende heel de dag loopt? Of dat je zo snel mogelijk je dagbudget opgebruikt om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te bereiken. We maken het onderscheid tussen ‘standard pacing’ en ‘accelerated pacing’. Once again: dit hangt af van het doel dat je voorop stelt in het begin van je setup.
Twitter vs AdWords???
Wat nu volgt is vergelijkbaar met de structuur van een AdWords advertentieaccount. Je weet wel: account, campaign, ad group, ads. Twitter kent nu de details van je campaign (doelstelling, budget & data). Tijd om de details van je ad group onder handen te nemen. Dit wordt iets technischer, maar niet al te moeilijk in principe.
Je kunt er onder andere voor kiezen om een aangepast budget in te vullen. Stel dat je op campagneniveau een budget van om en bij de € 100 hebt bepaald. Als je twee verschillende ad groups creëert, wil je misschien voor elks € 50 budget voorzien.
En dan nu het technische stukje. Net zoals bij AdWords kun je automatische biedstrategieën instellen zoals ‘klikken maximaliseren’ of ‘conversies optimaliseren’. Ook Twitter voorziet drie biedstrategieën.
- Automatic bid: Twitter tracht je budget zo efficiënt mogelijk te beheren. Zo veel mogelijk (in dit geval clicks & conversies) voor een zo laag mogelijke CPC. Als je nieuw bent op Twitter Ads, is dit een gemakkelijke en kostenefficiënte methode om te hanteren.
- Target cost: Je biedt een CPC. Twitter tracht op dagbasis gemiddeld een lagere of gelijke CPC te hanteren en het aantal acties te maximaliseren. Deze optie is enkel kiesbaar als je als doelstelling ‘followers’ of ‘website clicks or conversions’
- Maximum cost: Je biedt een maximum CPC. Twitter gaat hier nooit boven.
Which Tweet to promote?
Tijd om te kiezen welke tweet je zult promoten. Simpelweg een tweet uit de lijst kiezen, zoals hieronder.
Target, set, go!
Last but not least: tijd om je doelgroep te specifiëren met demografische en pscyhografische segmentatiecriteria. Waar wonen ze? Wat is hun geslacht/leeftijd? Wat zijn hun interesses en gedrag? Als je al met Facebook Ads werkte in het verleden, kent dit deel geen geheimen voor jou. Eens je dit deel hebt afgerond, is je tweet klaar om gepromoot te worden.
The proof is in the results
Net zoals bij elke advertentie stopt het verhaal echter niet bij het plaatsen ervan. Je moet de resultaten opvolgen, zien of je het beoogde doel bereikt. Klik op je foto bovenaan en kies ‘analytics/analyses’. Daar kun je in een oogopslag volgen hoe je Twitterprofiel presteert. Het is lang niet zo verfijnd als Google Analytics, maar het is beter dan niets!
En nu ben je helemaal klaar om je tweet de wereld in te sturen. Let wel op: dit zijn de basics. Je kunt deze parameters stuk voor stuk tot de perfectie instellen. Maar hoeveel je er ook voor betaalt: alles hangt af van de juiste content op het juiste moment. Haal dus de beste copywriter in jezelf naar boven. Veel succes!