Wanneer je achttien jaar bent, ga je op zoek naar een toffe universiteit of hogeschool. Hierbij denk je niet meteen aan verre reizen naar exotische landen. Ik dacht zelf vooral aan hard werken, uitgaan met vrienden en saaie lessen.
Maar, niets is minder waar op KdG. Via de Marketing Experience Days kan je op reis gaan met je toffe klasgenoten en docenten naar prachtige bestemmingen. Dit jaar was Cuba aan de beurt.
Natuurlijk hebben we cocktails gedronken en aan het strand gelegen. Wie doet dat nou niet in zo’n prachtig land?
Maar we hebben ook uitvoerig gezien hoe het land wordt bestuurd en wat marketing betekent voor de Cubanen.
Het land houdt zich niet bezig met het promoten van producten of diensten. Cubanen geloven dat hun land op zich, genoeg is om toeristen en investeerders aan te trekken. Dit is natuurlijk voor een groot deel waar, aangezien er erg veel toeristen van verschillende landen naar Cuba trekken.
Toch heb ik hier mijn bedenkingen bij op lange termijn. In mijn ogen kan iedereen wel een duwtje in de rug gebruiken door de juiste marketing, niet?
Wat als niemand nog de lekkere rum, kwaliteitsvolle sigaren en het mooie weer van Cuba wil opzoeken?
Cuba libre?
Cuba libre, de lekkere cocktail met cola kent iedereen natuurlijk. Maar de geschiedenis van Cuba niet.
Cuba is momenteel een “vrij” land. Wat ik hiermee bedoel is dat ze niet afhankelijk zijn van Spanje (zoals vroeger in de geschiedenis). Maar toch is er geen vrij verkeer van goederen en diensten en zeker niet van personen.
Dit belemmert de kansen om de producten van Cuba wereldwijd te distribueren. Wat natuurlijk een erg spijtige zaak is voor de mooie sigaren en lekkere rum die overal in Cuba te verkrijgen zijn. Hier liggen zeker mooie kansen in de toekomst…
Cuba is en blijft een mooie vakantiebestemming. Het is een land vol cultuur dat gekenmerkt wordt door goede producten en levenslustige mensen. Een echte aanrader voor avonturiers en levensgenieters.