WebTomorrow: de hoogtepunten

Written By The School of Marketing

Je bent student marketing met een gezonde interesse voor alles digitaal en online en je krijgt de unieke kans om deel te nemen aan WebTomorrow, een evenement over digitale trends en technologische innovatie. Wat doe je? Juist, je opent meteen je mailbox en typt enthousiast een mail waarin je duidelijk maakt dat je zeer graag wil deelnemen. Dat is net wat ik ook gedaan heb. En gisteren was het eindelijk zover: een hele dag mogen spenderen in een grote ruimte vol professionals en luisteren naar ouwe (of piepjonge) rotten in het vak, die je graag alle kneepjes willen aanleren. Een buitenkans die ik met beide handen gegrepen heb.

Een voor een betraden gepassioneerde sprekers het podium om ons te overtuigen van hun visie. Al was het over hoe eng Google eigenlijk is of hoe belangrijk data kan zijn, aan passie was geen gebrek. Ik heb met momenten luidkeels gelachen en af en toe viel mijn mond open van verbazing. Mijn hoogtepunten hier op een rijtje:

  • Mat Braddy is CMO bij Just Eat en kwam ons vertellen dat de emotionele connectie die je kan maken met je klanten van essentiële waarde is voor je merk. Hij liet ons, dankzij zijn powerpointslide vol smeulende pizza’s, niet alleen achter met een knorrende maag maar ook met deze wijze woorden: “Overcommit, don’t be boring.” Een balans vinden tussen logica en emotie is de sleutel tot succes, aldus Braddy.
  • Kate Darling, die haar naam duidelijk niet gestolen heeft, deelt maar al te graag haar passie voor robots. Op de vraag wie robots leuk vindt, gingen (bijna) alle handen in de zaal de hoogte in. Logisch, toch? Robots zijn awesome. Mensen ontwikkelen gevoelens voor robots, zo wist Darling ons te vertellen. Op een filmpje van iemand die een robot een stamp geeft om zijn ongelooflijke evenwicht te demonstreren, reageert het publiek ontzet. Het is waar: mensen krijgen een emotionele band met robots. Antropomorfisme, ofwel het toeschrijven van menselijke eigenschappen aan objecten, is iets waar ik me ook ongetwijfeld schuldig aan zou maken. De mogelijkheden die deze mens-robot interactie biedt zijn erg intrigerend en dat maakte deze lezing een van de meest interessante van de dag. (En neen, niet alleen omdat robots cool zijn. Kate Darling was gewoon ook een erg sympathieke spreker)
  • Lauren Pedersen kwam ons vertellen over 3D-advertising. Uit studies is gebleken dat de click-through rate veel hoger ligt bij 3D-ads dan bij gewone advertenties. Zo had Renault een CTR die maar liefst 4.3 keer hoger lag dan bij een gewone advertentie. Zelf ben ik nog nooit zo’n ad tegengekomen maar dat zal waarschijnlijk snel veranderen.
  • Het beste werd bewaard voor het laatste. Aral Balkan, de allerlaatste spreker, kon me na een zeer lange dag nog gedurende zijn volledige presentatie boeien. Misschien waren het de ludieke visuals op de achtergrond, zijn uitstekende manier van presenteren of het interessante onderwerp dat hij naar voren bracht. Van zijn uiteenzetting heb ik het meest onthouden. Dat Google een soort Big Brother aan het worden is, dat is al langer geweten. Maar Balkan stelde het bedrijf voor als een soort vampier dat enkel kan overleven als het zich kan voeden met onze data. Vrij angstaanjagend, dus. The internet of things, of volgens hem het internet van data, noemt hij digitaal imperialisme en wij zijn niets meer dan laboratten die gewillig in Google’s doolhoven krioelen om ons te laten monitoren.

Heel wat food for thought, dus. Natuurlijk was WebTomorrow heel wat meer dan het relaas van deze vier sprekers. Een overzicht van alle sprekers die aan bod kwamen, vind je op de website van WebTomorrow.

WebTomorrow Podium