Wie is de Sandeman?

Written By The School of Marketing

Deze week hadden we een feestdag in Portugal, het ideale moment om met een verlengd weekend een city trip te doen naar het noorden van Portugal, namelijk Porto!

Iedereen die al in Porto is geweest, zal ook al wel een van de Porto kelders gezien hebben. Zo waren wij nieuwsgierig naar het verleden en de marketing van “Sandeman”. Wij hebben voor slechts € 6,00 per persoon een rondleiding kunnen krijgen in één  van de Portokelders, samen met een proefmomentje. Hier mochten we een witte en een rode porto proeven. Op bepaalde plaatsen in de Portokelder gaf onze begeleider (die ook een cape en een breedgerande hoed droeg) meer informatie over de geschiedenis van Sandeman, of hoe men porto maakt.

IMG_2143 [10438]IMG_2153IMG_2124 [10430]

Sandeman is ontstaan in 1790 wanneer een 25 jaar oude man, George Sandeman, een lening van 300£ aanging bij zijn vader om een Sherry en Porto handel te beginnen in Londen. Zijn doel was om tegen het einde van de eeuw een matig fortuin te hebben om met pensioen te gaan. Uiteindelijk heeft hij niet alleen dat behaald, maar ook een van ’s werelds grootste wijn bedrijven opgericht.

Maar hoe komt het, dat ze zo succesvol waren?

Sandeman was een van de eersten op de markt die een trademark logo hadden ontworpen. In 1928 waren Franse posters erg in de mode. Dit is waarom de ontwerper van het Sandeman logo zich eerst voordeed als een Fransman, ook al was hij Schots. Hij was de eerste die op het idee van de ‘Don’ kwam. Deze draagt een cape, die bekent staat als de cape van de Portugese studenten. Daarnaast draagt hij ook een breedgerande hoed. Ook lijkt de Don hard op Zorro. De artiest, wie een grote filmliefhebber was, zou mogelijk het uiterlijk van de ‘Don’ hebben gecreëerd in dezelfde week dat de derde Zorro film uitkwam. Echter hebben ze de artiest nooit kunnen bereiken om het mysterie te bevestigen.

Ook al hadden ze het logo gecreëerd in 1928, hij kreeg pas de naam ‘Don’ in 1935, toen hij voor het eerst op een fles porto verscheen. Die fles had de naam “Dry Don”. Sindsdien staat hij op al hun flessen en is hij het 3de bekendste karakter in de alcohol industrie.

Verder waren ze ook pioniers in het adverteren. Op het einde van de 19de eeuw was het concept van een “merk” voor verschillende producten nog niet echt gekend. Sandeman zag het als een opportuniteit om zijn kwaliteit en reputatie te benadrukken en te versterken. Ze waren de eerste die hun porto onder 1 merk verkochten aan vaste detailhandel prijzen.

Ondertussen verkoopt Sandeman 21 flessen per minuut, op 75 markten.

 

Nog enkele leuke weetjes om mee af te sluiten:

  • Ze waren de eerste die gietijzer gebruikten om hun houten vaten te markeren met hun merk.
  • Als hun vaten te slecht worden om porto in te bewaren dan worden deze verkocht om whisky in te bewaren.
  • Als de porto uiteindelijk niet goed is dan kan men deze gebruiken om azijn te maken, om zo minder verlies te leiden.
  • Vroeger werden de druiven geplet door mannen die er urenlang op stonden te dansen op muziek.
  • Voor een lange tijd werd de porto via traditionele boten vervoerd, ondertussen doet men dat via moderne trucks.
  • Ze zoeken steeds naar nieuwe manieren om van de porto te genieten, zoals in desserts of cocktails. Zoals de Sandeman Splash, dit is Sandeman witte porto gemixt met tonic.
  • De duurste fles Porto die ze in de porto kelder aanwezen was van 1904, deze kost tussen de € 1.400 en € 4.000. Wat je zeker niet mag vergeten is dat je deze binnen de 48 uur moet opdrinken! Anders word de smaak slecht.