Veel creatievelingen hebben wel al een keer gehoord van het ACC: Association of Communication Companies. Kortom: een vereniging waar de grootste reclamebureaus in België aan verbonden zijn. Daar heeft de gewone mens dus weinig mee te maken. YoungDogs, een initiatief powerd by ACC, geeft de artistieke pups onder ons echter de kans om zich te bewijzen aan de grote jongens. Maar hoe werkt dit dan juist?
Wat is YoungDogs?
Het concept is heel simpel: als je jonger bent dan 28 jaar en je bent gebeten door reclame en creativiteit, dan zit je daar waarschijnlijk op je plek. De organisatie is namelijk op zoek naar de meest artistieke jonge hotshots van het land. In Nederland bestaat het initiatief al langer onder de naam Jonge Honden. Hoe gaat het in z’n werk? Heel simpel!
Je schrijft je in op de site van YoungDogs en vroeg of laat krijg je een uitnodiging voor een briefing. Wat krijg je te horen op deze briefing? Je allereerste pitch. YoungDogs gaat actief op zoek naar echte merken die een pitch-briefing willen uitschrijven voor de deelnemers. Dit kan gaan van gewoonweg activatie van de consument tot effectief reclamecampagnes uitschrijven. Voorbeelden van vorige opdrachtgevers zijn Neuhaus, Vedett en Colruyt; niet van de minsten dus…
Jouw meesterwerk
Na de briefing kan je aan de slag gaan, alleen of in teams van twee die je vooraf zelf maakt. Dus je haalt best het creatiefste in jezelf naar boven. Je bent namelijk niet de enige die meedoet en de prijs is het dubbel en dik waard: een all-inclusive naar het reclamefestival in Cannes! Maar niet alle wegen leiden naar Cannes. Er doen studenten zoals ikzelf aan mee, maar ook jonge rotten uit reclamebureaus die meer ervaring hebben. Laat je dat echter niet tegenhouden. Hoe zotter, hoe beter! Zo waren de winnaars van de Vedett-pitch 2 studentes van Sint-Lucas!
Na twee weken stuur je een korte PDF door naar YoungDogs. Wat staat er allemaal in die PDF?
- Een korte voorstelling van jezelf
- Je inzichten voor de pitch
- Extra commentaren of links naar voorbeeldfilmpjes bijvoorbeeld
Een jury beoordeeld je document anoniem. Die jury bestaat uit vertegenwoordigers van YoungDogs, sponsorreclamebureaus en afgevaardigden van de klant.
And the winner is…
Vroeg of laat zijn alle inzendingen beoordeelt en komt iedereen samen om de winnaar(s) bekend te maken. Wie weet kun jij ook een van die winnaars zijn. Wie weet sta jij deze zomer een cocktail te drinken op het reclamefestival in Cannes. Beginnen je artistieke voelsprieten al te tintelen? Schrijf je nu in op www.youngdogs.be en doe mee aan de volgende pitch! Ik kan u alvast zeggen dat de volgende wedstrijd er een voor Q-Music zal zijn. Ik schreef me alvast in! Jij toch ook?